La Tribu

La Tribu is een verantwoord, participatief merk dat producten samen met burgers creëert, met als doel impact te genereren van zaad tot bord. Kortom, zij willen een brug slaan tussen de consument op zoek naar transparantie en kennis en de producent op zoek naar licht. Met als motto: smaak, traceerbaarheid, impact.

Impact is hun raison d’être. Ze willen impact genereren rond 3 grote pijlers. In de eerste plaats de bescherming van het milieu en in het bijzonder van de bossen. Dit komt tot uiting in het feit dat hun koffies afkomstig zijn van agrobosbouw. En voor elke kilo koffie die zij importeren, hebben zij besloten een premie te betalen aan een herbebossingsfonds. De tweede pijler is de bescherming van kwetsbare personen. Zowel de kleine producenten die moeten overleven in een zeer fluctuerende en geconcentreerde markt, maar ook de personen met een handicap die bij La Tribu in dienst zijn via een ESAT (Établissement et Service d’Aide par le Travail).

Het startkapitaal bedroeg 2.000 euro en het team begon met zelffinanciering. In 2019 voert La Tribu een eerste crowdfundingcampagne met Ulule, zodat ze een eerste productie kunnen lanceren en een financiële springplank hebben om naar de banken te gaan voor een tweede productie.

In 2020 heeft La Tribu 120.000 euro opgehaald bij WE DO GOOD om haar ontwikkeling te versnellen en haar participatieve merkgemeenschap uit te breiden. Om meer te weten te komen over La Tribu, lees meer hier.

Activiteitensector

Project type

Financieringsinstrumenten

Acteurs

Andere success stories