Certificering van de impact: het voorbeeld van B Corp
Sinds 2006 wordt de Amerikaanse B-Corp-certificering toegekend aan bedrijven die, naast hun eigen winstgevendheid, voldoen aan zeer specifieke en hoogwaardige sociale, milieu-, transparantie- en bestuurscriteria. Om de certificering te verkrijgen, dient een bedrijf zijn aanvraag in bij de organisatie van het B-lab, die de aanvraag evalueert aan de hand van de B-effectbeoordelingstool (BIA). De organisatie bepaalt vervolgens een score op 100 (minimaal 80) en kent vervolgens de certificering toe [1].
B-Lab evalueert bedrijven aan de hand van een gedetailleerde vragenlijst die vijf specifieke categorieën behandelt: hoe governance werkt en de impact van het bedrijf op het milieu, werknemers, gemeenschappen en klanten. Al deze categorieën kunnen worden bekeken aan de hand van 200 vragen die het engagement van de onderneming maar ook van haar leveranciers evalueren. De vragenlijsten worden vervolgens om de achttien maanden geanalyseerd en beoordeeld door een selectiecomité, wat het bedrijf de tijd geeft om zich aan te passen aan de aan te brengen wijzigingen. De procedure kan enigszins variëren, zowel in termen van proces en prijs, afhankelijk van de grootte en de structuur van het bedrijf. Toch is de hele evaluatie transparant en kan de onderneming de hele evaluatie opvolgen.
Met meer dan 2800 gecertificeerde bedrijven vertegenwoordigt B-Corp niet alleen een label, maar ook een bredere internationale beweging die het interne functioneren van nieuwe en oude bedrijven en politieke beslissingen probeert te beïnvloeden. De B-Corp-certificering werkt aan het verminderen van ongelijkheid, armoede, het waarborgen van een gezonder milieu en sterkere gemeenschappen, onder meer door het creëren van kwaliteitsbanen [2]. Er zijn verschillende bekende bedrijven, zoals de Ben & Jerry’s ijsmaker [3] maar ook opkomende bedrijven zoals Kazidomi, die momenteel bezig zijn met fondsenwerving en die in oktober 2019 tijdens een Solifin matchmaking sessie worden gepresenteerd.